Sexy Banget

Rabu, 04 Januari 2012

Bimbingan konseling 1

Munurut Arifin dan Edi kartikawati (1995) dan Prayitno dan Erman Amti (1999) asas-asas yang berkenaan dengan praktek atau pekerjaan atau bimbingan dan konseling adalah :

Asas kerahasiaan
Asas kesukarelaan
Asas keterbukaan
Asas kekinian
Asas kemandirian
Asas-asas yang berkenaan dengan praktek Asas kegiatan
Asas kedinamisan
Asas keterpaduan
Asas kehormatifan
Asas keahlian
Asas alih tangan
Asas tut wuri handayani

1. Asas kerahasiaan
Konselor akan mendapat kepercayaan dari klien sehhingga mereka akan memanfaatkan jasa bimbingan dan konseling sebaik-baiknya.
2. Asas kesukarelaan
Kegiatan bimbingan dan konseling di perlukan adanya kerja sama yang demokratis antara konselor dan kliennya. Kerja sama akan terjalin bilamana klien dapat dengan sukarela menceritakan serta menjelaskan masalah yang di alamionya kepada konselor..
3. Asas keterbukaan
Asas bimbingan dan konseling yang menghendaki agar konseling yang menjadi sasaran pelayanan atau kegiatan bersifat terbuka ddan tidak berpura-pura.
4. Asas kekinian
Asas bimbingan yang menghendaki agar is pelayanan terhadap sasaran pelayanan yang sama kehendaknya selalu bergerak maju tidak menonton dan terus berkembang serta berkelanjutan.
5. Asas kemandirian
Asas bimbingan dan bimbingan yang menunjuk pada tujuan umum bimbingan dan konseling. Yakni konseling sebagai sasaran bimbingan dan konseling di harapkan menjadi seli-konseli yang mandiri dengan ciri-ciri mengenal dan menerima diri sendiri.
6. Asas kegiatan
Pelayanan bimbingan dan konseling tidak akan memberikan hasil yang berarti apabila klien tidak melakukan sendiri kegiatan untuk mencapai tujuan bimbingan dan konseling.
7. Asas kedinamisan
Usaha bimbinaan konseling mengarah pada terjadinya perubahan pada diri klien ke arah yang lebih baik dan menuju suatu pembauran yang dinamis sesuai dengan perkembangan yang di kehendaki.
8. Asas keterpaduan
Asas bimbingan dan konseling yang menghendaki agar berbagai pelayanan dan kegiatan bimbingan dan konseling.
9. Asas kenormatifan
Usaha bimbinggan dan konseling ( proses bimbingan dan konseling ) tidak boleh bertentangan dengan norma-norma yang berlaku , baik norma agama, adat, hukum atau negara, norma ilmu, maupun norma kebiasaan sehari-hari
10. Asas keahlian
Asas keahlian akan menjamin keberhasilan usaha BP, dan selanjutnya keberhasilan usaha BP akan menaikan kepercayaan masyarakat pada BP.
11. Asas alih tangan
Asas bimbingan dan konseling yang menghendaki agar pihak-pihak yang tidak mampu menyelenggarakan pelayanan bimbingan dan konseling secara tepat dan tuntas atas suatu permasalahan konseling mengalih tangankan permasalahan itu kepada pihak yang lebih ahli.
12. Asas tut wuri handayani
Asas ini menunjukan pada suasana umum yang hendak tercipta dalam rangka hubungan keseluruhan antara pembimbing dengan orang yang di bimbing.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Teman-teman yang mendukung, yaitu :